Wynagrodzenie „brutto” wykazywane w tabeli o dofinansowanie do wynagrodzeń
Przedsiębiorcy oraz pozostałe podmioty wskazane w art. 15g ust. 1 specustawy, u których wystąpił spadek obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19, mogą zwrócić się z wnioskiem o przyznanie świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy, o wypłatę ze środków FGŚP świadczeń na dofinansowanie wynagrodzenia pracowników:
- objętych przestojem ekonomicznym albo
- obniżonym wymiarem czasu pracy
w następstwie wystąpienia COVID-19, na zasadach określonych w ustawie. Podmiotom tym przysługują środki z FGŚP na opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne pracowników należnych od pracodawcy na podstawie ustawy z dnia
13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych od przyznanych świadczeń.
Wynagrodzenie to jest dofinansowywane ze środków FGŚP do wysokości połowy wynagrodzenia (obniżonego do wymiaru etatu), jednak nie więcej niż 40% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia (2 132,59 zł I kwartał 2020 r.) z poprzedniego kwartału ogłaszanego przez Prezesa GUS na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z FUS, obowiązującego na dzień złożenia wniosku.
Zarówno w okresie objęcia pracowników przestojem ekonomicznym jak i obniżonym wymiarem czasu pracy, dofinansowanie nie przysługuje w przypadku gdy wynagrodzenie uzyskane w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym został złożony wniosek było wyższe niż 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego przez Prezesa GUS na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z FUS, obowiązującego na dzień złożenia wniosku (15 994,41 zł z I kwartału 2020 r.).
Świadczenia przyznawane są na wniosek złożony przez przedsiębiorcę do dyrektora wojewódzkiego urzędu pracy właściwego ze względu na siedzibę przedsiębiorcy.
Do wniosku należy załączyć m.in. wykaz pracowników uprawnionych do świadczeń wypłacanych z FGŚP (wg. określonego wzoru) dostępnego elektronicznie (plik w formacie xls lub xlsx).
Zgodnie z określonym wzorem, pracodawcy wnioskujący o dofinansowanie muszą wykazać w tabeli (w zakładce dotyczącej obniżonego wymiaru czasu pracy) m.in.:
Wysokość wynagrodzenia brutto w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku pracownika objętego obniżonym wymiarem czasu pracy
w przeliczeniu na pełen wymiar czasu pracy |
Wynagrodzenie brutto pracownika po obniżeniu wymiaru czasu pracy | ||
Z pierwszych stanowisk WUP wynikało (co było przez urzędy kilkukrotnie potwierdzane), że:
- w pierwszej kolumnie:
- w drugiej kolumnie:
Ważne:
Stanowisko to uległo jednak zmianie.
W art. 15g specustawy o COVID-19 jest mowa o wynagrodzeniu brutto pracownika, przez co należy rozumieć:
- wynagrodzenie o charakterze stałym i bezpośrednio związanym
-
bez dodatków, których uruchomienie jest uzależnione od spełnienia przez pracownika dodatkowych przesłanek, jak np. wykonywania określonych zadań.
Przykładowo:
jeżeli na podstawie zawartego pisemnego porozumienia ze związkami zawodowymi
(lub w przypadku ich braku z przedstawicielami pracowników) pracownikowi,
w związku z obniżeniem wymiaru czasu pracy z pełnego etatu do 0,8 obniżono:
- wynagrodzenie zasadnicze:
z 3 000 zł do 2 600 zł
- dodatek stażowy:
z 500 zł na 400 zł
to w kolumnie:
Wysokość wynagrodzenia brutto w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku pracownika objętego obniżonym wymiarem czasu pracy w przeliczeniu na pełen wymiar czasu pracy |
||||
wykazać należy:
3 500 zł (3 000 zł + 500 zł) tj.: wynagrodzenie sprzed zmiany wymiaru czasu pracy
Natomiast w kolumnie:
Wynagrodzenie brutto pracownika po obniżeniu wymiaru czasu pracy | ||||
Wskazać należy:
3 000 zł (2 600 zł + 400 zł) tj.: wynagrodzenie po obniżeniu wymiaru czasu pracy.
wynagrodzenia + dodatek za nadgodziny, dodatek za pracę w porze nocnej (m.in. w związku z wykonywaną pracą w nadgodzinach), premii uznaniowych, nagród itp.
WUP tym samym wycofał się z poprzednio prezentowanego stanowiska. W sytuacji gdy pracodawca jednak wykazał wynagrodzenie faktycznie uzyskane w miesiącu poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku (w wynagrodzeniu tym wykazał m.in. premie uznaniowe, dodatki za pracę w porze nocnej itp.) pozostaje ono bez wpływu na wysokość dofinansowania. Pracodawca po okresie korzystania z dofinansowania ma obowiązek faktycznego ich rozliczenia.