Szkolenia Kadry i Pace | HR Kadry i Płace

Skutki opodatkowane sfinansowania świadczeń pieniężnych z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych przy użyciu kodu BLIK

Świadczenie pieniężne z ZFŚS przy użyciu kodu BLIK

Interpretacja dyrektora KIS z 4 lipca 2025 r.

Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
z 4 lipca 2025 r. nr 0113-KDIPT2-3.4011.454.2025.1.GG
Skutki podatkowe świadczeń pieniężnych z ZFŚS w formie czeków BLIK
Wnioskodawca planuje uruchomienie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚS) oraz wdrożenie nowej formy przekazywania świadczeń pieniężnych w postaci elektronicznych czeków BLIK. Świadczenia te będą przyznawane pracownikom, emerytom i rencistom zgodnie z przepisami ustawy o ZFŚS oraz regulaminem ZFŚS, uwzględniając indywidualną sytuację materialną, życiową i rodzinną osoby uprawnionej.
Pytania w sprawie

  1. Czy świadczenia pieniężne wypłacane z ZFŚS w formie elektronicznych czeków BLIK mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PDOF?

  2. Czy powierzenie technicznej realizacji świadczeń pieniężnych z ZFŚS zewnętrznemu podmiotowi wpłynie na możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania, o ile spełnione są wszystkie pozostałe ustawowe warunki?

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 1 000 zł, rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.
Jak wynika ze wskazanego przepisu, skorzystanie ze zwolnienia możliwe jest, jeżeli są spełnione łącznie następujące przesłanki:

  • świadczenie otrzymuje pracownik

  • świadczenie ma związek z finansowaniem działalności socjalnej określonej w przepisach o ZFŚS

  • świadczenie ma charakter świadczenia rzeczowego lub świadczenia pieniężnego

  • źródłem finansowania są w całości środki z ZFŚS lub funduszy związków zawodowych.

Limit zwolnienia ustalony przez ustawodawcę jest jeden i dotyczy wszystkich świadczeń wypłacanych w danym roku z ZFŚS i funduszy związków zawodowych, niezależnie od tego, w ilu zakładach dany pracownik jest zatrudniony i od ilu podmiotów uprawnionych (pracodawców i związków zawodowych) otrzymuje świadczenia z ww. funduszy. Innymi słowy, jeśli ze wszystkich zakładów pracy, łącznie pracownik otrzyma więcej niż określony przez ustawodawcę limit kwotowy, to nadwyżka ponad tę kwotę podlega u niego opodatkowaniu. Przy czym ustawodawca nie nałożył na podmiot (pracodawcę lub związek zawodowy) wypłacający świadczenia z funduszy wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PDOF obowiązku monitorowania, czy pracownik uzyskał już w roku podatkowym ww. świadczenia od innego świadczeniodawcy.
Jak wynika z art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe: rozliczenia pieniężne mogą być przeprowadzane za pośrednictwem banków, jeżeli przynajmniej jedna ze stron rozliczenia (dłużnik lub wierzyciel) posiada rachunek bankowy. Rozliczenia pieniężne przeprowadza się gotówkowo lub bezgotówkowo za pomocą papierowych lub informatycznych nośników danych. Na podstawie art. 63 ust. 3 pkt 3 Prawa bankowego – rozliczenia bezgotówkowe przeprowadza się w szczególności czekiem rozliczeniowym.
W świetle powyższego, czek elektroniczny, to cyfrowa wersja tradycyjnego czeku papierowego, pozwalająca na przekazywanie środków z rachunku bankowego nadawcy na rachunek bankowy odbiorcy za pośrednictwem sieci elektronicznej. Jest to płatność elektroniczna, która wykorzystuje dane z tradycyjnego czeku, takie jak numer konta, numer rozliczeniowy, kwota i dane odbiorcy, ale w formie cyfrowej. Zatem, forma przekazania świadczenia w postaci elektronicznych czeków BLIK, stanowi wyłącznie rozwiązanie techniczne, które nie wpływa, ani na charakter świadczenia, ani na cel, dla którego zostało ono przyznane. Świadczenie z ZFŚS nadal pozostaje świadczeniem socjalnym, uzależnionym od sytuacji materialnej, życiowej i rodzinnej osoby uprawnionej, a jego źródłem finansowania są wyłącznie środki ZFŚS. W konsekwencji, mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz przytoczone przepisy prawa podatkowego uznać należy, że przekazanie przez Państwa z ZFŚS świadczenia pieniężnego, w tym jego dystrybucja w formie elektronicznego czeku BLIK, powierzone zewnętrznemu podmiotowi – operatorowi aplikacji mobilnej działającemu na Państwa zlecenie – przypisanego do konkretnego pracownika, będzie stanowić dla pracowników przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o PDOF. Jednocześnie, wartość powyższego świadczenia przekazanego pracownikom – których źródłem finansowania będą środki z ZFŚS – będzie korzystać ze zwolnienia podatkowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PDOF do wysokości kwoty obowiązującego w roku podatkowym limitu, tj. w 2025 r. do kwoty 1 000 zł.

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Jeśli chcesz zgłębić temat związany z kadrami, płacami i rozliczeniami, sprawdź nasze profesjonalne kursy i szkolenia online .

Najczęściej Zadawane Pytania

Jakie są aktualne zmiany w przepisach kadrowo-płacowych?

Zmiany w przepisach w 2025 roku dotyczą m.in. kwot wolnych od potrąceń, zasad rozliczania wynagrodzeń oraz składek ZUS. Pełne informacje znajdziesz na naszych szkoleniach .

Jakie są zasady potrąceń z wynagrodzeń?

Potrącenia regulowane są przez Kodeks pracy i ustawę o egzekucji. Dowiedz się więcej na naszym kursie kadrowo-płacowym .

Czy mogę uzyskać certyfikat po szkoleniu?

Tak, po każdym szkoleniu uczestnicy otrzymują certyfikat potwierdzający zdobytą wiedzę.

Dowiedz się więcej o naszej działalności na stronie Szkolenia Kadry i Płace .