Brak obowiązku „Ewidencjonowania godzin pracy” nie zwalnia pracodawcy z obowiązku prowadzenia „Ewidencji czasu pracy”
Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest w szczególności prowadzić i przechowywać w postaci papierowej lub elektronicznej dokumentację w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akta osobowe pracowników (dokumentacja pracownicza) oraz przechowywać ją w sposób gwarantujący zachowanie jej:
- poufności
- integralności
- kompletności oraz
- dostępności
w warunkach niegrożących uszkodzeniem lub zniszczeniem przez okres zatrudnienia, a także przez okres 10 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym stosunek pracy uległ rozwiązaniu lub wygasł, chyba że odrębne przepisy przewidują dłuższy okres przechowywania dokumentacji pracowniczej (art. 94 pkt 9a i 9b ustawy Kodeks pracy). Szczegółowe zasady prowadzenia „Ewidencji czasu pracy” uregulowane zostały w § 6 pkt 1) a) Rozporządzenia MRPiPS z dnia 10.12.2018 r. w sprawie dokumentacji pracowniczej. Ustawodawca wprowadził również regulacje prawne, które zwalniają pracodawcę z „Ewidencjonowania godzin pracy”.
Zapamiętaj:
Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania godzin pracy nie zwalnia pracodawcy z prowadzenia ewidencji czasu pracy dla tych pracowników.
Pracodawca prowadzi ewidencję czasu pracy pracownika do celów prawidłowego ustalenia jego wynagrodzenia i innych świadczeń związanych z pracą. Pracodawca udostępnia tę ewidencję pracownikowi, na jego żądanie. W stosunku do pracowników objętych:
- systemem zadaniowego czasu pracy
- pracowników zarządzających w imieniu pracodawcy zakładem pracy oraz
- pracowników otrzymujących ryczałt za godziny nadliczbowe lub za pracę w porze nocnej
nie ewidencjonuje się godzin pracy (art. 149 ustawy Kodeks pracy).
Jeżek Przemysław