Szkolenia Kadry i Pace | HR Kadry i Płace

Przychód ze stosunku pracy w interpretacjach

Czy każde świadczenie dla pracownika stanowi przychód ze stosunku pracy ?

Najciekawsze wyjaśnienia organów podatkowych

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się m.in. wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, w szczególności wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe różnego rodzaju dodatki nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych (art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Jednym z kryteriów, które należy wziąć pod uwagę to kwalifikacja świadczenia jako świadczenia ze stosunku pracy. Kolejnym, ustalenie jego wysokości na konkretnego pracownika. W przypadku braku określenia wysokości przychodu przypadającego na konkretnego pracownika po stronie tej osoby nie powstaje przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

KIS

W interpretacji indywidualnej z 19 lipca 2024 r. nr 0114-KDIP3-2.4011.534.2024.1.JM. dotyczącej korzystania przez pracownika ze służbowego telefonu komórkowego w celach prywatnych a powstanie przychodu podatkowego, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, uznał, że: 
(…) Spółka udostępnia swoim pracownikom telefony komórkowe wraz z kartą SIM w celu wykonywania obowiązków służbowych. Spółka zgadza się na korzystanie przez pracowników z udostępnionych im służbowych telefonów komórkowych w celach prywatnych. W przypadku wykorzystania udostępnionych telefonów komórkowych wyłącznie do celów służbowych, związanych z wykonywaną pracą, po stronie pracownika nie powstaje przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń. Powstanie przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń można rozważać tylko wówczas, gdy pracownik istotnie nie zostanie obciążony równowartością świadczeń z tytułu wykorzystywania telefonu komórkowego do celów prywatnych. W okolicznościach analizowanej sprawy spółka nie ma bowiem możliwości określenia wysokości powstałego przychodu dla pracownika. W przypadku telefonów komórkowych z uwagi na brak określenia w umowie kosztu jednej minuty połączenia krajowego, wysłania wiadomości SMS i MMS oraz za transmisję danych, nie jest możliwe ustalenie (na podstawie bilingu) kosztów przeprowadzonych rozmów prywatnych. Podzielenie ryczałtowej kwoty abonamentu przez ilość wykazanych w bilingu rozmów, wiadomości SMS i MMS oraz transmisji danych prowadziłoby do nieuprawnionego różnicowania wartości tego samego świadczenia, bowiem w zależności od ilości przeprowadzonych rozmów, wysłanych wiadomości SMS i MMS oraz wykorzystanego transferu danych, wartość ta byłaby różna, podczas gdy ogólna kwota abonamentu jest taka sama. W sytuacji braku możliwości jednoznacznego określenia przychodu przypadającego na konkretnego pracownika w związku z wykorzystaniem przez pracownika telefonu służbowego zarówno do celów służbowych, jak i prywatnych, po stronie takiego pracownika nie powstaje przychód w rozumieniu art. 12 ust. 1 w zw. z art. 11 ust. 1 ustawy o PDOF. W konsekwencji spółka, jako płatnik, nie jest zobowiązana do obliczenia i pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tego tytułu (…).

W kolejnej interpretacji z tego samego dnia, Dyrektor KIS uznał podobnie.

KIS

Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 19 lipca 2024 r. nr 0114-KDIP3-2.4011.535.2024.1.JM.
Korzystanie ze służbowych ruterów w celach prywatnych a powstanie przychodu podatkowego.
(…) w sytuacji braku możliwości jednoznacznego określenia przychodu przypadającego na konkretnego pracownika w związku z wykorzystaniem przez pracownika routera zarówno do celów służbowych, jak i prywatnych, po stronie takiego pracownika nie powstaje przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych (…).

KIS

Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
z 16 sierpnia 2024 r. 0115-KDIT2.4011.324.2024.3.ENB
Opłacenie polisy ubezpieczeniowej pracownikowi
(…) Spółka zamierza zawrzeć umowę ubezpieczenia – polisę – od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW). Ubezpieczeniem będą objęte osoby, które w okresie ubezpieczenia będą pracownikami spółki. Umowa ubezpieczenia będzie miała charakter bezimienny, co oznacza, iż krąg osób ubezpieczonych nie będzie identyfikowany na podstawie danych osobowych. W przypadku zatrudnienia nowego pracownika w trakcie trwania polisy zostanie on automatycznie objęty ubezpieczeniem, gdyż zawarcie umowy o pracę będzie równoznaczne z podleganiem pod polisę ubezpieczeniową. Jednocześnie zakończenie stosunku pracy będzie jednoznaczne z wyłączeniem spod ubezpieczenia. Objęcie umową ubezpieczeniową jest elementem obowiązkowym w celu zawarcia stosunku pracy – pracownicy nie będą mieli możliwości zrezygnowania z polisy ani nie będą wyrażali woli objęcia polisą. Zawierana przez X polisa jest m.in. wynikiem potrzeby zabezpieczenia spółki, jako pracodawcy, przed ewentualnymi roszczeniami cywilnymi ze strony pracowników z tytułu odszkodowania uzupełniającego za szkody związane z wypadkiem przy pracy, w drodze do lub z pracy. Celem spółki jest także zapewnienie większego komfortu pracy pracownikom, a w konsekwencji zmniejszenie rotacji pracowników i utrzymanie ich wysokiego zaangażowania. Osobą uprawnioną do wypłaty świadczeń z tytułu umowy ubezpieczenia w zakresie NNW i innych ryzyk będzie odpowiedni pracownik spółki (w razie zaistnienia zdarzenia objętego polisą). 
Z wniosku jednoznacznie wynika, iż krąg osób objętych ubezpieczeniem – mimo, że nie są one wymienione z imienia i nazwiska – jest ograniczony, gdyż wiadomo, że objęci ubezpieczeniem są wszyscy pracownicy. W rezultacie mogą Państwo wskazać każdą osobę, która jest objęta tym ubezpieczeniem, a także okres, w którym korzysta z ochrony ubezpieczeniowej. Zatem w przedmiotowej sprawie katalog osób objętych polisą ubezpieczeniową jest zamknięty. Uwzględniając wysokość zapłaconej składki oraz okres ubezpieczenia można ustalić wysokość przychodu uzyskanego przez daną osobę. W opisanych zdarzeniach przyszłych będą Państwo opłacali za pracowników składki, które pracownicy musieliby finansować z własnych środków, gdyby na własną rękę przystąpili do analogicznych ubezpieczeń. Sfinansowanie składek przez pracodawcę oznacza w istocie uniknięcie wydatku przez pracowników. Niewątpliwie zatem Państwa pracownicy uzyskają korzyść z tego tytułu, że opłaty składki dokonywać będzie pracodawca. Natomiast zatrudnienie lub kontynuowanie pracy w spółce oznacza w istocie akceptację pracowników co do objęcia ich osoby ubezpieczeniem. W konsekwencji uznać należy, że w związku z planowanym zawarciem przez Państwa umowy ubezpieczenia NNW lub z tytułu innych ryzyk, np. ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej oraz uiszczaniem z tego tytułu przez Państwa składki ubezpieczeniowej u osób objętych ochroną ubezpieczeniową, tj. u Państwa pracowników powstanie przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia, który należy zaliczyć do przychodów w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o PDOF (…).

TK

Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 8 lipca 2014 r. sygn. akt K 7/13. Zdaniem TK, na podstawie analizy przepisów ustawy o PDOF, należy przyjąć, że obowiązku podatkowego nie rodzą bowiem takie nieodpłatne świadczenia, które:
1)
zostały w szczególności spełnione bez zgody pracownika
2)
nie przyniosły mu korzyści w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatków, gdyż zostały spełnione w interesie pracodawcy oraz
3)
są dostępne w sposób ogólny, a co za tym idzie nie można ich przypisać konkretnej osobie.
O nie powstaniu przychodu z tytułu otrzymanych od pracodawcy nieodpłatnych świadczeń decyduje łączne spełnienie określonych wyżej przesłanek.

Pomimo korzystnych wyroków dla podatników, Ministerstwo Finansów w dalszym ciągu uważa, że w przypadku zwrotu pracownikowi kosztów za jazdy lokalne (ryczałt lub kilometrówką) po stronie pracownika powstaje przychód do opodatkowania (z pewnymi wyjątkami).

KIS

W interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 maja 2024 r. nr 0113-KDIPT2-3.4011.224.2024.1.GG
(…) Jednemu z pracowników odpowiedzialnemu za pozyskiwanie i kontakt z klientami (dostawcami złomu) pracodawca zamierza przyznać ryczałt za jazdy lokalne. Spółka zamierza podpisać porozumienie z pracownikiem, na mocy którego spółka zwracałaby pracownikowi koszt używania samochodu w jazdach lokalnych zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy. Pracownik po podpisaniu stosownej umowy z pracodawcą przestałby korzystać z samochodu służbowego, a zamiast tego do wypełniania swoich obowiązków używałby własnego samochodu.
Obowiązujące przepisy prawa pracy nie nakładają na pracodawcę obowiązku zrekompensowania pracownikowi ww. wydatku, tak jak ma to miejsce w przypadku podróży służbowej zgodnie z art. 775 Kodeksu pracy. To z kolei prowadzi do wniosku, że w sytuacji nieotrzymania zwrotu poniesionych kosztów przez pracownika, byłby on zobowiązany do ich pokrycia z własnych środków. Zatem przyjęcie dodatkowego świadczenia oferowanego przez pracodawcę leży w interesie pracownika, gdyż jest równoznaczne z uniknięciem przez niego wydatku, jaki musiałby ostatecznie ponieść, gdyby pracodawca nie dokonał jego zwrotu. Wobec tego zwrot kosztów poniesionych przez pracownika tytułem wykorzystywania, na podstawie właściwej umowy, prywatnego samochodu osobowego do celów służbowych związanych z Państwa działalnością – stanowi dodatkowe świadczenie otrzymywane przez pracownika od pracodawcy, a w konsekwencji przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 i art. 12 ust. 1 ustawy o PDOF

Najbliższe szkolenie z tej tematyki
18 października 2024 r. 
+ 6 miesięczny dostęp do nagrania

Benefity i świadczenia pozapłacowe dla pracowników. Rozliczanie świadczeń Funduszu Socjalnego w aspekcie podatkowo – składkowym 2