Szkolenia Kadry i Pace | HR Kadry i Płace

Nagroda z programu poleceń pracowniczych

Interpretacja indywidualna KIS z 31 grudnia 2024 r.

Kolejna indywidualna interpretacja w której Dyrektor KIS uznał, że wypłaconą pracownikom nagrodę w ramach programu poleceń pracowniczych należy zakwalifikować jako „przychód z innych źródeł”. Tym samym nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne. 

KIS

Interpretacja indywidualna z 31 grudnia 2024 r.  sygn. 0112-KDIL2-1.4011.902.2024.2.KF Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Obowiązki płatnika w związku z wypłatą premii z programu rekomendacji pracowniczych.
Opis stanu faktycznego
W związku z trudnościami w pozyskiwaniu nowych pracowników, stale rosnącym zapotrzebowaniem na nowy personel i analizą rynku pracy, wprowadzili Państwo program poleceń kandydatów do pracy, którego zasady zostały określone w Regulaminie i podane do wiadomości pracowników w sposób zwyczajowo przyjęty w Spółce. Nie wynikają one z zawartej umowy o pracę czy też umowy cywilnoprawnej. Celem programu jest zachęcenie Państwa pracowników i zleceniobiorców do rekomendowania kandydatów do pracy spośród własnych kontaktów. Kandydata można zarekomendować na każde dostępne stanowisko pracy u Państwa. Informacje o aktualnie prowadzonych rekrutacjach są dostępne na prezentacjach wyświetlanych na telewizorach w zakładowych stołówkach oraz portalach internetowych dedykowanych ofertom pracy. Zgodnie z Regulaminem, polecenie może zostać zgłoszone przez osobą zatrudnioną u Państwa na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia. Z uczestnictwa w programie wykluczone są podmioty trzecie (w tym: agencje rekrutacyjne, agencje pracy, pracownicy tymczasowi), a także Państwa kontrahenci i współpracownicy prowadzący działalność gospodarczą.
Osobie polecającej, za każdą osobę polecaną do pracy, która zostanie w wyniku polecenia zatrudniona, przysługuje pieniężna premia wypłacana w dwóch ratach wraz z wynagrodzeniem za pracę w miesiącu nabycia prawa do premii.
Aktualnie jednorazowa premia pieniężna nabyta z tytułu rekomendacji pracowniczej stanowi przychód pracownika, który jest oskładkowany i opodatkowany.
Uzupełnienie wniosku:
Udział w programie rekomendacji pracowniczych jest dobrowolny. Zasady działania programu są kompleksowo określone w Regulaminie. Z umowy o pracę, jak i innych dokumentów określających zakres zadań i czynności pracownika, nie wynika obowiązek pracownika do wyszukiwania kandydatów do pracy. Polecenie nie jest obowiązkiem pracownika wynikającym z umowy o pracę, ani innego dokumentu. Z umowy zlecenia, jak i innych dokumentów określających zakres zadań i czynności zleceniobiorcy, nie wynika obowiązek zleceniobiorcy do wyszukiwania kandydatów do pracy. Polecenie nie jest obowiązkiem zleceniobiorcy wynikającym z umowy zlecenia, ani innego dokumentu.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej.
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 10 ust. 1 ww. ustawy źródłami przychodów są m.in.:

  • stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy
  • członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1)
  • działalność wykonywana osobiście (pkt 2)
  • inne źródła (pkt 9).

Według art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Tak szerokie zdefiniowanie pojęcia przychodu pracownika wskazuje, że w każdym przypadku, w którym uzyska on realną korzyść, będzie to rodzić obowiązek zwiększenia jego przychodu, z wyjątkiem świadczeń określonych w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z kolei zgodnie z przepisem art. 12 ust. 4 ww. ustawy:
za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.
Zgodnie z treścią art. 13 pkt 8 ww. ustawy:
za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
a)
osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej
b)
właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora – jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością
c)
przedsiębiorstwa w spadku – z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.
Jak wskazano w art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy:
za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Państwa wątpliwości budzi kwestia, czy w przedstawionej sytuacji prawidłowym działaniem będzie zaprzestanie pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu świadczeń pieniężnych wypłacanych w ramach programu rekomendacji pracowniczych na rzecz osób polecających (zatrudnionych w ramach umowy o pracę bądź współpracujących w ramach umów cywilnoprawnych) i potraktowanie premii pieniężnej jako przychodu z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa podatkowego stwierdzam, że będąca przedmiotem Państwa zapytania premia, wypłacana osobom polecającym pracownika do pracy, jako świadczenie pieniężne, stanowi dla tych osób przychód podlegający opodatkowaniu.
W odniesieniu do zakwalifikowania ww. premii do odpowiedniego źródła przychodu, należy uznać, że jej wartość nie stanowi dla otrzymujących ją osób przychodu ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ani przychodu z działalności wykonywanej osobiście, na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 13 pkt 8 lit. a ww. ustawy.
Jak wynika bowiem z wniosku, udział Państwa pracowników i zleceniobiorców w programie rekomendacji pracowniczych jest dobrowolny. Z umowy o pracę, jak i innych dokumentów określających zakres zadań i czynności pracownika, nie wynika obowiązek pracownika do wyszukiwania kandydatów do pracy. Polecenie nie jest obowiązkiem pracownika wynikającym z umowy o pracę, ani innego dokumentu. Podobnie z umowy zlecenia, jak i innych dokumentów określających zakres zadań i czynności zleceniobiorcy, nie wynika obowiązek zleceniobiorcy do wyszukiwania kandydatów do pracy. Polecenie nie jest również obowiązkiem zleceniobiorcy wynikającym z umowy zlecenia, ani innego dokumentu. Tym samym przysporzenie, jakie otrzymują osoby polecające w ramach programu rekomendacji pracowniczych, nie stanowi ekwiwalentu za wykonywaną przez nie pracę/zlecenie, nie można ich zatem uznać za element wynagrodzenia za pracę/zlecenie i tym samym zakwalifikować jako przychodu ze stosunku pracy czy też przychodu
z działalności wykonywanej osobiście.
Skoro otrzymana premia nie wiąże się z wykonywaniem określonej przez polecających pracy/zlecenia na rzecz podmiotu wypłacającego to świadczenie, to wypłacone osobom polecającym świadczenia stanowią dla tych osób przychód ze źródła przychodu jakim są „inne źródła”, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 powołanej ustawy. W świetle powołanych przepisów, zgodzić się zatem z Państwem należy, że
w przedstawionej sytuacji prawidłowym działaniem jest zaprzestanie pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od premii wypłacanych w ramach programu rekomendacji pracowniczych. Powyższe oznacza również, że ciąży na Państwu jedynie obowiązek informacyjny, tj. obowiązek sporządzenia i przekazania wskazanym w pytaniu osobom polecającym oraz właściwemu urzędowi skarbowemu informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy, zgodnie z art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W piśmie z 30 sierpnia 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 
0112-KDIL2-1.4011.675.2024.1.DJ w interpretacji indywidualnej uznał podobnie. 
Skutki podatkowe wypłaty świadczeń pieniężnych wypłacanych w ramach programu rekomendacji pracowniczych na rzecz osób polecających (zatrudnionych w ramach umowy o pracę bądź współpracujących w ramach umów cywilnoprawnych).

Zgodnie z powyższym
Płatnik zobowiązany będzie do sporządzenia informacji PIT-11 za rok w którym dokonał wypłaty nagrody/premii z programu poleceń pracowniczych. Wartość świadczenia należy wykazać w części F informacji jako przychód o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o PDOF. Od wartości wykazanego świadczenia podatnik rozliczy podatek w deklaracji rocznej PIT.

 

zus

W piśmie z 8 sierpnia 2024 r. znak DI/100000/43/706/2024 Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych uznała, że nie jest bowiem prawnie możliwe uwzględnienie w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników należności, które nie stały się przychodem ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podobnie uznała  Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w piśmie z 19 stycznia 2023 r. WPI/200000/43/1311/2022 dot. możliwości nieuwzględniania w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, wartości nagrody wypłacanej pracownikom, z związku z udziałem w programie poleceń pracowniczych, niebędącej przychodem ze stosunku pracy.

Szkolenie online
24 stycznia 2025 r. 
Podatek dochodowy od osób fizycznych w 2025 r. w najnowszych wyjaśnieniach
i interpretacjach (pracownicy i zleceniobiorcy).
https://www.hrkadryiplace.pl/szk_stacjonarn/podatek-dochodowy-od-osob-fizycznych-w-2025-r-w-najnowszych-wyjasnieniach-i-interpretacjach/